Sunday, July 10, 2011

What is this blog about?

I have wanted to do this for years now... pick a cookbook and cook every recipe in it! I looooove buying and reading cookbooks, but I am not so good at actual cooking... or maybe I just haven't been eager enough to give it a good try. I am fed up with having a zillion cookbooks on the shelf and never cooking from them. That is going to change!
Minä oon halunnut tehdä tämän jo vuosia.. valitsen jonkun keittokirjan ja kokkaan jokaikisen reseptin mitä siinä on! Minusta on aivan ihana ostaa ja lukea keittokirjoja mutta olen tosi laiska kokkaamaan. Minua usein harmittaa se, kun minulla on niin paljon keittokirjoja mutta en ole kokeillut kuin paria reseptiä niistä. Nyt siihen tulee muutos!

Why now? Oh yes, Julie and Julia. I *FINALLY* watched it! I wanted to go see it when it first came out but was too depressed/anxious at the time. I didn't even actually know what it was all about, other than cooking. As soon as I saw that Julie wanted to cook all the recipes from Julia's book, I was so excited as it was exactly what I have wanted to do... well, not actually Julia's book, but any cookbook! So, I guess this was that necessary kick on the backside. Yay!
Miksi nyt? Jep, Julie/Julia. Minä sain vihdoinkin katsottua sen elokuvan! Halusin nähdä sen jo silloin kun se tuli elokuvateattereihin, mutta taisin olla liian masentunut/ahdistunut silloin. En kyllä edes oikeastaan tiennyt että mistä siinä elokuvassa on edes kyse, muuta kuin että siinä kokataan. Heti kun näin että Julie halusi kokata joka reseptin Julian kirjasta, olin ihan innoissani koska sehän oli just se mitä minäkin olen halunnut tehdä.. no, en just Julian kirjaa (en ole niin hyvä kokki vielä), mutta joku muu keittokirja! Tämä oli se tarpeellinen potku takapuolelle.

I am not going to put a time limit to this though. I will just pick a book and slowly go through it. I thought at least one recipe per week. When I am finished, I will pick another one. I sure have plenty, so I don't need to go shopping for new ones for a long time. :) I have decided that to qualify as 'I have cooked the whole book', I need to cook 95% of the recipes. There will always be some that I just will not eat and there is no point in cooking those. I think 5% margin is more than fair.
Minä en aio laittaa tälle mitään aikarajaa. Valitsen vain jonkun kirjan ja pikkuhiljaa käyn sen läpi. Ajattelin että ehkä ainakin yksi resepti per viiikko. Sitten kun se on käyty läpi, valitsen seuraavan. Minulla on kyllä niitä niin paljon ettei uusia tarvi ostaa moneen vuoteen. :) Olen päättänyt että jos kokkaan 95% kirjan resepteistä, niin sitten voin sanoa että se kirja on kokonaan käyty läpi. Minä tiedän että lähes joka kirjassa on muutama sellainen resepti joita en vaan halua tehdä, joten 5% marginaali on minusta ihan reilu.

If you would like to join me, that would be FANTASTIC!!! If you do this, let me know and we can link to each other's blogs. You can pick any book you like! Or you can also pick any food magazine and cook all the recipes from that!
Jos sinäkin innostut tekemään tämän minun kanssa, se olisi TOSI HIENOA!!! Jos alat tähän, niin jätä kommenttia tänne ja pistetään kumpikin sitten linkit toisten blogeihin. Voit siis valita ihan minkä kirjan tahansa! Tai voit myös valita jonkun ruokalehdenkin ja tehdä sen kaikki reseptit.

7 comments:

  1. kuullostaa kivalta, mutta taidan olla liian laiska nyt juuri lähtemään tähän mukaan. ehkä uudessa kodissa ja uudessa keittiössä jaksaisi enemmän kokkailla. Ja muutenkin kun talvi on niin pimeää aikaa, niin voisi olla kiva tehdä jotakin tällaista! Laitanpa mietintä myssyyn.

    ReplyDelete
  2. ihana projekti! minulla taitaa olla niin paksuja keittokirjoja, että niiden läpikahlaamiseen menisi aikaa aika paljon, mutta täytyy myöntää, että olisi kyllä kiva saada kokeiltua niistäkin edes vähän useampia reseptejä.. toiset kirjat ovat tosin kivoja ihan vaan selailumielessä, jos kuvat ovat kauniita ja kirjoitukset mielenkiintoisia. mutta ehkä tämän sinun projektisi myötä innostun itsekin tsemppaamaan uusien reseptien kanssa. mukavia kokkailuja!

    ReplyDelete
  3. Kiiitos!
    Hei maikko, entä jos otat jostakin niistä paksuista kirjoista vaikka vaan jonkun osan.. vaikka kanareseptit tai joku sellainen! Sitten ei olisi niiiiiiiin kamalasti reseptejä kerralla.

    ReplyDelete
  4. Ihana idea ja ihana uusi blogi! Minä olen kauhean huono kokkailemaan nykyisin kirjoista, mutta jos löytyy joku superhyvä kirja, niin ehkä sitten voisin ryhtyä tähän. Saanko kuitenkin linkittää blogisi ruokablogiini...? :-) Kun mie niin tykkään! <3

    Minä en ole nähnyt Julie/Juliasta kuin puolet, kun tuli jotain menoa kesken elokuvan, ja se ei vissiin ollut niin hyvän tuntuinen elokuva, että olisin halunnut katsoa loputkin. ;-)

    ReplyDelete
  5. No tottakai saat! :)
    Juu, sinun pitäisi ostaa se Julia Childin kirja ja alkaa kokkaamaan siitä kaikki. huuuiiii!!! Se olisi kyllä kivaa mutta epäilemättä ihan liian vaikea vielä minulle. :)

    Minä olen katsonut sen elokuvan jo useampaan kertaan... hihii... :)

    ReplyDelete
  6. Laura, this is such a great concept - love it! Just thought I'd send you a quick note to thank you for recommending those divine Rocky Road Heavens - mmmmm!! I've just had a knee reconstruction and they're the one little bit of happiness in my day right now :)

    ReplyDelete
  7. Georgia, yippee!!! I am so happy to hear that you have enjoyed those. They are way too good!!! mmmm... Great to hear that your knee reconstruction went well! Keep enjoying those Rocky Roads! :)

    ReplyDelete